تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۱۱۱۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دوسوگرایی استرالیا در رابطه با چین؛ ارزشمندی توام با نگرانی| لزوم محدودیت سرمایه گذاری پکن در معادن

‌می‌متالز - استرالیایی‌ها عموماً از تلاش‌های کنونی برای ایجاد ثبات در روابط حمایت می‌کنند، اما نگرانی‌های شدیدی نیز وجود دارد که پکن یک تهدید امنیتی برای این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، روابط استرالیا و چین که شامل ارتباط اقتصادی، پیامد‌های استراتژیک و امنیتی، روابط سیاسی و دیپلماتیک، و پیوند‌های قدیمی اجتماعی و فرهنگی است، جنبه‌های بی شماری از زندگی عمومی استرالیا را به طور مستقیم و غیرمستقیم در بر می‌گیرد. یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد استرالیایی‌ها عموماً از تلاش‌های کنونی برای ایجاد ثبات در روابط حمایت می‌کنند، اما نگرانی‌های شدیدی نیز وجود دارد که پکن یک تهدید امنیتی برای استرالیا محسوب می‌شود.

در این نظر سنجی که توسط مؤسسه روابط استرالیا و چین، و مرکز هوش تجاری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در دانشگاه فناوری سیدنی انجام شد، از ۲۰۰۰ پاسخ دهنده در سراسر ایالت‌ها و قلمرو‌های استرالیا سوالاتی پرسیده شد به طوری که چهار موضوع کلیدی از نتایج امسال پدیدار می‌شود.

اولین موضوع این است که با اینکه رشته عمل گرایانه در روابط استرالیا و چین پابرجاست، اما استرالیایی‌ها همچنان خود را تحت فشار می‌بیند. علیرغم تنش‌های سیاسی در سال‌های اخیر، تمایل اساسی برای داشتن یک رابطه قوی با چین همچنان بالاست، به طوری که از هر ۱۰ استرالیایی، ۶ نفر (۶۱ درصد) اعلام کرده اند که استرالیا باید به تلاش برای ایجاد ارتباطات و روابط قوی ادامه دهد و روابط قوی با چین داشته باشد. این موضوع نشان دهنده تداوم احساسات نسبت به چین از سال ۲۰۲۲ (۶۰ درصد) و ۲۰۲۱ (۶۱ درصد) است.

استرالیایی‌ها ترجیح داده اند که روابط دوجانبه را تقویت کنند و به شناسایی مزایای این روابط، به ویژه در حوزه گردشگری و آموزش عالی، و حمایت از حفظ روابط تجاری ادامه دهند

علاوه بر این، استرالیایی‌ها ترجیح داده اند که روابط دوجانبه را تقویت کنند و به شناسایی مزایای این روابط، به ویژه در حوزه گردشگری و آموزش عالی، و حمایت از حفظ روابط تجاری ادامه دهند. همچنین یک رشته از خوش بینی نیز وجود دارد که روابط دوجانبه به بهبود ادامه خواهد داد، به طوری که حدود یک سوم استرالیایی‌ها (۳۲ درصد) معتقدند که روابط دوجانبه در سه سال آینده بهبود خواهد یافت.

اکثریت استرالیایی‌ها (۸۰ درصد) موافق هستند که مسوولیت بهبود روابط بین استرالیا و چین بر عهده هر دو کشور است، اگرچه از بین این دو کشور، بیشتر استرالیایی‌ها معتقدند مسوولیت تحقق این امر بر عهده چین است (۴۶ درصد) نه استرالیا (۳۱ درصد). در عین حال سطوح قابل توجهی از بی اعتمادی در استرالیا نسبت به دولت چین وجود دارد، به طوری که از هر ۱۰ استرالیایی ۷ نفر ابراز می‌کنند که نمی‌توان به پکن اعتماد کرد.

همچنین نگرانی‌های مداوم و شدیدی وجود دارد که پکن یک تهدید امنیتی برای استرالیا محسوب می‌شود و اکثریت (۵۵ درصد) از یک خط مشی سخت‌تر دولت استرالیا در قبال چین حمایت می‌کنند، اگرچه در طول سال‌ها کاهش یافته است.

دومین موضوع این است که به نظر می‌رسد سیاست دولت کارگری استرالیا برای با ثبات کردن روابط با پکن با احساسات عمومی همسو باشد. حزب کارگر استرالیا در حال کسب مزیت سیاسی داخلی از این جهت است که به عنوان حزب بهتر برای مدیریت روابط شناخته می‌شود، به طوری که تقریباً نیمی از استرالیایی‌ها چنین برداشتی دارند یعنی جهشی از ۳۵ درصد در سال ۲۰۲۲. از سوی دیگر، ۲۹ درصد استرالیایی‌ها می‌گویند که ائتلاف لیبرال/ملی بهترین موقعیت را برای مدیریت سیاست استرالیا در برابر چین دارد که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته است.

استاتکرافت از نظر نحوه برقراری روابط در انظار عمومی نسبت به دیپلماسی بلندگو ارجحیت دارد، به طوری که از هر ۱۰ استرالیایی، ۶ نفر (۵۹ درصد) می‌گویند که اختلافات کانبرا با پکن بهتر از طریق کانال‌های دیپلماتیک مطرح می‌شود تا بیانیه‌های عمومی. در عین حال، هیچ زمینه واقعی برای حمایت از تحرک زیاد در رابطه فراتر از ثبات وجود ندارد.

تقریباً سه چهارم استرالیایی‌ها (۷۳ درصد) می‌گویند که کانبرا باید سرمایه گذاری خارجی از چین را در صنعت مواد معدنی حیاتی استرالیا محدود کند

نتایج نظرسنجی نشان داده که در خصوص عضویت چین در توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس_پسیفیک یا پیمان تجاری اقیانوس آرام که استرالیا هم اکنون نیز عضو آن است، حمایت بسیار کمی صورت گرفته است.

این نظرسنجی همچنین حمایت مستمر از مشاغل و شرکت‌های استرالیایی را برای تنوع بخشیدن به تجارت خود نشان داده است. به عنوان مثال، تقریباً سه چهارم استرالیایی‌ها (۷۳ درصد) می‌گویند که کانبرا باید سرمایه گذاری خارجی از چین را در صنعت مواد معدنی حیاتی استرالیا محدود کند، ضمن اینکه ۶۴ درصد استرالیایی‌ها معتقدند که شرکت چینی لندبریج باید مجبور شود بندر داروین را به دولت بفروشد.

سومین مساله این است که استرالیایی‌ها همچنان با آمیزه‌ای از دلهره و دوسوگرایی به محیط منطقه‌ای نزدیک می‌شوند. بسیاری چین را به عنوان یک تهدید می‌بینند و نسبت به نیات و تقویت نظامی آن به ویژه در دریای چین جنوبی احساس نگرانی می‌کنند. بیش از نیمی از استرالیایی‌ها (۵۱ درصد) معتقدند که جنگ با چین در عرض سه سال امکان پذیر است. در عین حال، نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که یک رابطه پایدار میان استرالیا و چین برای دستیابی به آنچه پنی وانگ وزیر امور خارجه استرالیا «تعادل استراتژیک منطقه‌ای» نامیده است، مثبت است.

استرالیایی‌ها نگران هستند که انتخابی که مدت‌هاست می‌خواستند از آن جلوگیری کنند، انتخاب بین بزرگترین شریک تجاری استرالیا و نزدیک‌ترین متحد آن، ممکن است در راه باشد

نتایج نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد استرالیایی‌ها هنوز به این فکر می‌کنند که چه کسی یعنی ایالات متحده یا چین، بیشترین نفوذ را در منطقه دارد، اگرچه تعداد فزاینده‌ای آمریکا را مد نظر قرار داده اند. با این وجود، استرالیایی‌ها نگران هستند که انتخابی که مدت‌هاست می‌خواستند از آن جلوگیری کنند، انتخاب بین بزرگترین شریک تجاری استرالیا و نزدیک‌ترین متحد آن، ممکن است در راه باشد. بیشتر بر این باورند که این پکن است که استرالیا را وادار می‌کند، اما تعداد فزاینده‌ای بر این باورند که واشنگتن در این مورد نقش خواهد داشت.

بیش از نیمی از پاسخ دهندگان اعلام کرده اند که اگر ایالات متحده درگیر جنگ با چین بر سر تایوان باشد، استرالیا نیز آنجا خواهد بود. اما ۴۹ درصد طرفدار بی طرفی هستند. این موضوع نشان می‌دهد که دولت استرالیا نمی‌تواند در صورت اتخاذ تصمیم برای پیوستن به جنگ تحت رهبری ایالات متحده با چین بر سر تایوان، روی حمایت عمومی مردم حساب کند.

استرالیایی‌ها همچنان به تصمیم برای دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای تحت شراکت امنیتی آکوس (استرالیا_انگلیس_ایالات متحده) فکر می‌کنند، و نظرات در مورد اینکه آیا این طرح به حفظ استرالیا در برابر تهدید نظامی چین کمک می‌کند یا خیر_۴۴ درصد موافق و ۳۳ درصد مخالف هستند.

چهارمین مورد هم به این موضوع اشاره دارد که ترس‌ها و نگرانی‌های باقی مانده در مورد چین همچنان در افکار عمومی نفوذ کرده است. چنین نگرانی‌هایی در اوج رکود روابط دوجانبه از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، ریشه عمیق تری در رویکرد استرالیایی‌ها پیدا کرده است. این مسائل به وضوح در یافته‌های نظرسنجی منعکس شده است، که نشان‌دهنده محفوظات مداوم در مورد روابط تجاری استرالیا با چین است؛ نگرانی‌هایی که بسیاری از پاسخ‌دهندگان آن را با سابقه حقوق بشر چین مرتبط می‌دانند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که جامعه چینی_استرالیایی می‌تواند برای خدمت به اهداف پکن بسیج شود؛ در حالی که مداخله خارجی در افکار عمومی موضوعی زنده است. تعداد قابل توجهی از استرالیایی‌ها (۶۸ درصد) معتقدند که دولت استرالیا باید مقامات و نهاد‌های چینی را که در نقض حقوق بشر دخیل هستند، تحریم کرده و اکثریت فزاینده (۶۱ درصد) می‌گویند که پلت فرم‌های رسانه‌های اجتماعی چینی مانند تیک تاک و وی چت باید ممنوع شوند.

روابط استرالیا و چین به سمت ثبات پیشرفت کرده است، اما آرزو‌ها برای آینده این رابطه در کنار نگرانی و اضطراب قابل توجه مشاهده خواهد شد

در مجموع، یافته‌های نظرسنجی منعکس کننده این دیدگاه است که روابط استرالیا و چین به سمت ثبات پیشرفت کرده است، اما آرزو‌ها برای آینده این رابطه در کنار نگرانی و اضطراب قابل توجه وجود دارد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده